گل مژه چیست؟

۱۸۹ بازديد

گل مژه چیست و راه های درمان ان

چشم، ارگانی است که به طور بالقوه در معرض خطر ویروس ها و باکتری هایی است که می توانند به غشاء چشم آسیب زده و باعث خارش و قرمزی شوند. کنار مژه ها، غدد چربی قرار دارد که با ترشحات خود مانع از خشک شدن چشم می شوند و زمانی که این ترشحات، غیرطبیعی گردند و یا ریشه مژه ملتهب شود، گل مژه به وجود می آید.گل مژه به طور معمول پلک پایین را گرفتار می کند، در طول ۴ یا ۵ روز نوک آن متراکم تر می شود و سپس سر باز می کند.گل مژه یک عفونت رایج چشمی است که  روی پلک و یا بخش پایین تر از چشم یک غده چربی ظاهر شده و قرمز و متورم به نظر می رسد و گاه باعث افتادگی پلک می شود.

گل مژه چشم انواع مختلفی دارد اما بیشتر آنها نوعی التهاب یا برجستگی متمرکز در پلک هستند. بعضی از گل مژه‌ها به دلیل عفونت ایجاد می‌شوند که معمولا دردناک هستند و حتی می‌توانند ظاهر فرد را تغییر بدهند. اگر این عفونت برای مدت طولانی به‌صورت درمان‌نشده باقی بماند ممکن است بینایی را تحت تأثیر قرار دهد. بیشتر انواع گل مژه خودبه‌خود برطرف می‌شوند، اما برخی به درمان با آنتی‌بیوتیک یا جراحی نیاز دارند. فقط چشم‌پزشک می‌تواند نوع گل مژه‌ی شما را به‌درستی تشخیص بدهد و درمان مناسب را برای‌تان تجویز کند.

 

درمان گل مژه

پیشگیری از زدن گل مژه

– شستشوی روزانه لبه پلک

– رعایت بهداشت چشم

– عدم مصرف غذاهای چرب، سرخ کرده، شیرینی و شکلات

– بیشتر انواع گل مژه چشم با رعایت بهداشت فردی و اجتناب از استفاده از یک سری لوازم مشترک با دیگران (مثلا حوله، لوازم آرایشی و قطره‌ی چشم) قابل پیش‌گیری هستند. دست‌های خود را همیشه تمیز نگه دارید تا هنگام تماس با چشم‌ها، میکروب‌ها را به آنها منتقل نکنید.اگر مستعد ابتلا به انواع خاصی از گل مژه مانند شالازیون هستید، از پزشک‌تان در مورد نحوه‌ی پیش‌گیری از ایجاد آن سؤال کنید.

علت ایجاد گل مژه چیست؟

انتقال آلودگی، گردوخاک و میکروب به ناحیه‌ی اطراف چشم یا داخل آن می‌تواند گل مژه ایجاد کند. متداول‌ترین علت‌ گل مژه عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت

لنزهای تماسی آلوده

میکروب استافیلوکوک

بلفاریت (ورم پلک) مزمن

مسدود شدن مجرا یا غدد چشم

لوازم آرایشی و باقی ماندن آرایش چشم در طول شب

و دست زدن یا مالیدن چشم‌ها مخصوصا با دست‌های آلوده.

 

رفع گل مژه

انواع گل مژه

گل مژه انواع بسیار گوناگونی دارد:

stye یا هوردئولوم(hordeolum) : هوردئولوم، آبسه یا چرک در غدد چربی چشم و یکی از شایع‌ترین انواع گل مژه است. هوردئولوم یک عفونت حاد است که باعث می‌شود گل مژه قرمزرنگ، متورم و نسبت به تماس حساس شود. اگر این گل مژه بیشتر از دو روز باقی بماند باید به بینایی‌سنج یا چشم‌پزشک مراجعه کنید؛

 

شالازیون(Chalazia)  یا کیست میبومین: توده‌ای در پلک است که معمولا دراثر هوردئولوم درمان‌نشده به‌وجود می‌آید. اگر عفونت درمان نشود، میکروب و آلودگی‌های ناشی از آن به یک توپ سفت در زیر پلک تبدیل می‌شود که به آن شالازیون می‌گویند. شالازیون غیرمسری و مزمن است و می‌تواند هشت تا شانزده هفته باقی بماند. شالازیون معمولا دردناک یا حساس به لمس نیست، اما اگر خودش برطرف نشود ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشد که توسط چشم‌پزشک انجام می‌شود؛

 

کیست غده‌ی عرق(Sweat Gland) :این نوع گل مژه توده‌ای کروی شکل و براق است که نزدیک مجرای اشکی ظاهر می‌شود. این گل مژه باید توسط چشم‌پزشک معاینه شود تا مطمئن شوید که مورد خطرناکی مانند سرطان سلول پایه‌ای یا سرطان سلول‌های سنگ‌فرشی نباشد؛

 

کراتوز(Keratosis)  : این نوع گل مژه ترکیبی از کراتین پوست و بافت است و به شکل‌های گوناگونی وجود دارد. کیست کراتوز سه نوع دارد: اکتینیک (actinic) سبورهیک seborrheic  و کراتوز پیلاریس keratosis pilaris))

کیست اینکلوژن (Inclusion) : این نوع گل مژه‌ها سفید و پر از مایع هستند و تورمی دردناک در پلک ایجاد می‌کنند. هرچند این نوع گل مژه عموما بی‌خطر تلقی می‌شود اما باید توسط پزشک معاینه شود.

 

آیا برای گل مژه چشم باید حتما به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم گل مژه‌تان تشدید شد باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا او نوع گل مژه و علت آن را تشخیص بدهد. بیشتر گل مژه‌ها با معاینه‌ی کامل چشم قابل تشخیص هستند.پزشک پلک‌ها و مژه‌ها را بادقت معاینه و ساختار پلک و ظاهر پوست و مژه را بررسی می‌کند. با تشخیص درست، درمان مناسب تجویز خواهد شد.

 


گل مژه

 

راه های درمان گل مژه ؟

  • کمپرس گرم

کمپرس گرم یکی از بهترین درمان‌ های گل مژه چشم است. گرما به افزایش گردش خون در ناحیه‌ی چشم کمک و تخلیه‌‌ی غدد را بیشتر می‌کند. کمپرس گرم درد و تورم را نیز کاهش می‌دهد.

یک پارچه‌ی نرم را با آب گرم و استریل خیس کنید و آن را بچلانید؛پارچه‌ی گرم و مرطوب را به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پلک بسته‌ی چشم خود نگه دارید؛به‌مدت ۲ هفته هر روز ۳ تا ۴ بار این کار را تکرار کنید.همچنین می‌توانید از بخور صورت استفاده کنید.

  • ماساژ

ماساژ دادن پلک گل مژه‌دار به تخلیه‌ی عفونت کمک می‌کند و در نتیجه پروسه‌‌ی درمان سرعت می‌گیرد.دست‌ها را با آب و صابون بشویید؛روی پلک‌تان به‌مدت ۵ دقیقه کمپرس گرم بگذارید؛با انگشتان‌تان ناحیه‌ی موردنظر را به سمت بالا ماساژ بدهید؛چند بار در روز و هر بار ۲ تا ۳ دقیقه ماساژ بدهید.

  • برگ گواوا

برگ گواوا برای درمان گل مژه مفید است .درمان خانگی دیگر برای گل مژه چشم برگ گیاه گواوا است. این برگ‌ها دارای ترکیبات ضدالتهابی هستند که درد و تورم را کاهش می‌دهند. همچنین قدرت تسکین‌دهندگی طبیعی برگ گواوا باعث تسریع بهبودی می‌شود.۵ یا ۶ عدد برگ گواوا را به‌خوبی بشویید؛ این برگ‌ها را به‌ مدت چند ثانیه در مایکروویو گرم کنید یا اینکه ۵ دقیقه در آب جوش قرار بدهید؛ یک برگ گرم‌ شده را روی چشم موردنظر بگذارید. می‌توانید یک پارچه‌ی گرم و مرطوب هم روی آن قرار بدهید؛

وقتی برگ خنک شد، آن را با یک برگ گرم جدید جایگزین کنید؛ به‌ مدت چند هفته و دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

  • برگ اقاقیا

برگ اقاقیا برای درمان گل مژه مفید است. استفاده از دم‌کرده‌ی برگ گیاه اقاقیا به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی برای کاهش درد و تورم گل مژه مفید است.دو فنجان آب را داغ کنید و یک مشت برگ اقاقیا در آن بریزید؛وقتی محلول به‌اندازه‌ی کافی گرم شد برگ‌ها را خارج کنید، یک تکه پارچه‌ی تمیز در آن قرار بدهید و برای کمپرس گرم از آن استفاده کنید؛به‌مدت چند روز و چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

نکته: حتما قبل از استفاده برگ‌ها را به‌خوبی بشویید.

 گل مژه چیست ؟

ادامه مطلب

گل مژه چیست؟

(Hordeolum  )  التهاب حاد غدّه‌های چربی در قاعده مژه به علت عفونت باکتریایی است.گل‌ مژه، بیماری شایعی است که می‌تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل‌مژه به‌صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ در نزدیکی لبه پلک تظاهر می‌کند. گل مژه اغلب بدون درمان ظرف چند روز برطرف می شود.این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح‌کننده چربی پلک ایجاد می‌شود. تماس دست آلوده با چشم و التهاب لبه پلک از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل‌مژه می‌شوند،همچنین تجربیات نشان میدهد که سرمای هوا در ایجاد گل مژه تاثیرگذار است. کنار مژه ها، غدد چربی قرار دارد که با ترشحات خود مانع از خشک شدن چشم می شوند و زمانی که این ترشحات، غیرطبیعی گردند و یا ریشه مژه ملتهب شود، گل مژه به وجود می آید
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.