درمان لکه های پوستی

۲۱۳ بازديد

درمان لکه های پوستی

وقتی که پوست در معرض تابش پرتوهای آفتاب قرار بگیرد، تولید سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» افزایش می‌یابد. این امر موجب افزایش ملانین در پوست می‌شود. نتیجه‌ی این اتفاق ایجاد لکه‌هایی بر روی پوست است که با عنوان‌هایی چون لکه های قهوه ای یا لکه‌های پیری، لکه‌های تیره، لکه‌های آفتاب‌سوختگی و لکه‌های کبدی شناخته می‌شوند. همه‌ی اینها در مجموعه‌ای به نام «هیپرپیگمانتاسیون» قرار می‌گیرد. لکه های قهوه ای بیشتر در نواحی صورت، گردن، پشت، سینه، شانه‌ و دست‌ها مشاهده می‌شوند. پیری، عوامل ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب از مهم‌ ترین دلایل ایجاد لکه های قهوه ای است. عوامل دیگری از جمله استرس، بارداری، کمبود ویتامین و ضعف کبد , کمبود ویتامین C و B12، سیگار کشیدن، سرطان و بیماریهایی مانند دیابت و سایر عوامل ؛ نیز می‌توانند از دلایل وقوع این پدیده باشند.معمولا لکه‌های پوستی ضرری ندارند، ولی باعث کاهش جذابیت ظاهری می‌شوند. راه‌هایی برای رفع لکه های قهوه ای صورت وجود دارند که می‌توانند به‌طور طبیعی و بدون عوارض، اثربخش باشند. آسیب‌هایی که در اثر التهاب، پرتوهای فرابنفش آفتاب و سایر عوامل محیطی ایجاد می‌شوند، سلول‌های پوستی را وادار می‌کنند برای محافظت از خود، رنگدانه‌های بیشتری تولید کنند. البته تغییر در سطح هورمون استروژن (در اثر بارداری یا مصرف قرص‌های ضدبارداری) نیز می‌تواند در بروز این عارضه مؤثر باشد. نتیجه‌ی تولید غیریکنواخت رنگدانه‌ها می‌تواند بر روی رنگ پوست تأثیراتی بگذارد. این تأثیرات به اشکال متفاوتی نمایان می‌شوند. آسیب‌ها در پوست‌های روشن‌ بیشتر به شکل کک‌ومک و آفتاب‌سوختگی نمایان می‌شود.توزیع نامتوازن رنگدانه‌ها و به‌دنبال آن لکه‌های پوستی اتفاق شایعی است، به همین دلیل روش‌های درمانی زیادی برای حل این مشکل به‌وجود آمده است. ولی به یاد داشته باشید که همه‌ی لکه‌های پوستی با یک روش درمان نمی‌شوند. برای انتخاب روش درمانی مناسب نزد متخصص پوست بروید. زیرا داروها می‌توانند حاوی ترکیبات التهاب‌آور یا حساسیت‌زا باشند.

درمان های لک های بدن

از بین برن لک صورت با استفاده از ماسک ها

  • ماسک آب سیب زمینی و شیر برای پوست های تیره

برای درست کردن این ماسک می توانید از دو راه استفاده کنید . یک سیب زمینی کوچک را رنده کرده و اب آن را بگیرید و با مقداری شیر مخلوط کرده و آرام روی پوست خود و قسمت های که لک دارد بمالید . این کار را در هفته چندین بار تکرار کنید  یا اینکه سیب زمینی را حلقه حلقه کرده و حلقه های آن را روی پوست صورت و جاهایی که لک دارد بگذارید برای نیم ساعت بماند و بعد با آب سرد بشویید بعد از چند هفته واقعا نتیجه شگفت انگیز خواهد بود.

  • ماسک اب لیمو ترش سفید کننده طبیعی پوست

آب لیو ترش سفید کننده طبیعی است . اگر پوست حساسی دارید آب لیمو ترش را با مقدار کمی عسل ترکیب کنید و بعد روی پوست خود بمالید اما اگر پوستتان حساس نیست آب لیمو ترش برای رفع لک های پوستی بسیار موثر است این کار را هفته ای سه بار انجام دهید تا تاثیر آن را ببینید . لیمو منبع غنی از ویتامین سی بوده و باعث بازسازی سلول های پوست و روشن تر شدن ان میشود .

  • شیر سرد تسکین دهنده پوست

شیر سرد برای طراوت و لطافت پوست بسیار مناسب است در عین اینکه استفاده دایم آن بر روی لک پوستی آنها را محو خواهد کرد و پوست شما رو روشنتر می کند .

  • ماسک خیار ، شیر و لیمو ترش ماسکی برای نابودی لک ها

هر سه این مواد برای پوست بسیار مفید هستند. خیار آب رسانی به پوست را به بهترین شکلی انجام می دهد . شیر و لیمو ترش هم پوست را سفید و روشن کرده و به آن لطافت می دهند .

  • جوش شیرین لایه بردار ارزان برای پوست

جوش شیرین خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و لایه بردار بسیار مناسب و ارزانی است . سلول های مرده پوست را برداشته و باعث لطافت پوست میشود .PH پوست را متعادل کرده و لک های پوستی را کم رنگ می کند . برای تاثیر بیشتر جوش شیرین آن را با لیمو ترش مخلوط کرده و بعد روی پوست خود بمالید .

  • خیار مرطوب کننده طبیعی پوست

خیار علاوه بر اینکه اب رسانی به پوست را به خوب انجام می دهد برای درمان لک های پوستی هم بسیار مفید است کافی است خیار را رنده کرده و روی پوست و لکه های ان بمالید یا حتی ورقه های نازک خیار را روی پوست صورت خود گذاشته و بگذارید چند دقیقه بماند .

  • گردو نرم کننده منحصر به فرد پوست

گردو منبع بسیار غنی از آنتی اکسیدان است و استفاده از آن برای پوست باعث درخشندگی و لطافت پوست می شود . چربی طبیعی گردو برای پوست های خشک بسیار عالی بوده و خشکی و شکنندگی ان را از بین می برد . گردو یک لایه بردار بسیار خوبی هم هست و لایه های مرده پوست را پاک سازی می کند. گردو را اسیاب کرده و با یک عاشق چای خوری ماست یا شیر مخلوط کرده و روی پوست خود بمالید .

  • گوجه فرنگی معجزه می کند

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان هاست و لیکوپن فراوانی دارد که برای آفتاب سوختگی بسیار مناسب است . گوجه فرنگی را رنده کرده و هر شب روی پوست خود بمالید بعد از چند روز معجره آن را خواهید دید . گوجه فرنگی پوست را شفاف و براق کرده و لک ها پوستی را کاملا از بین میبرد .

  • ​پرتقال یک سفید کننده طبیعی پوست

پرتقال این میوه زمستانی که برای پوست بسیار مفید بوده و مالیدن عصاره آن روی پوست , سفید و براق می کند .پرتقال سرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدان بوده و دشمن تیرگی و لک های پوستی می باشد .

  • پوست موز دشمن لک های پوستی

بعد از هر بار میل کردن موز پوست آن را دور نیاندازید و با آن پوست خود را ماساژ داده و روی لک های پوستی بمالید . موز در از بین بردن لک ها بسیار موثر است .

  • آلوئه ورا

این گیاه یک روشن کننده پوست طبیعی به شمار میرود و میتواند به راحتی لکه ها را حذف کند و شدت رنگدانه های پوستی را کاهش داده بنابراین سبب کم رنگ شدن لکه های پوستی می‌شود و می‌تواند لکه‌های سر سیاه را نیز از بین ببرد شما می توانید ژل این گیاه را روی لکه ها بمالید و بعد از چند دقیقه بشوئید.

  • ماست ترش

یکی از درمان های خانگی برای برطرف کردن لکه های ناشی از آفتاب است. وقتی احساس میکنید این لکه ها خیلی زیاد شده اند می توانید ماست ترش و کمی زردچوبه را با هم مخلوط کرده و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس بشوئید. تکرار مداوم این ماسک به آرامی لکه های پوستی را از بین می برد.

  • جو

مخلوط جو و دوغ به از بین رفتن لکه های پوستی کمک می کند. مخلوط دوغ و جو سبب لایه برداری ملایم پوست شده و به آن روشنی محسوسی می دهد و لکه های قهوه ای را به حداقل می رساند.

  • بادام

منبع غنی ویتامین E است. بادام به حذف لکه های قهوه ای پوست کمک می کند. شما می توانید چند عدد بادام را آسیاب کرده و با روغن چوب صندل مخلوط کنید و به صورت ماسک روی لکه ها قرار دهید. استفاده مداوم از این روش بهترین روش را در پی خواهد داشت.

  • مویز قرمز

مویز قرمز سبب ناپدید شدن لکه های قهوه ای خواهد شد. برای ساخت این ماسک یک چهارم فنجان مویز قرمز له شده ی نارس را با یک قاشق سوپ خوری عسل مخلوط کنید .سپس آن را به مدت نیم ساعت روی پوست خود بمالید. در مرحله بعدی هم آن را با آب گرم بشویید و بعد از آن آب لیموی تازه را بر روی پوستتان بمالید.

  • انبه هندی

برای تهیه ماسک انبه کافیست یک قاشق سوپ خوری انبه خام رنده شده را بر روی پوست صورت خود بمالید. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه آن را با آب گرم بشویید. به محض استفاده از آن صورت شما تمیز و صاف می شود. هفته ای ۲ بار از انبه استفاده کرده و تا زمان ناپدید شدن لکه ها آن را کنار نگذارید. قبل از مصرف ان را در قسمتی از پوستتان تست کنید و ببینید که ایا جوش میزنید یا نه .

  • روغن کرچک

یکی از بهترین روش ها برای درمان لک های قهوه ای پوست استفاده از روغن کرچک است. روغن کرچک یکی از سفید کننده ها و از بین برنده های لک صورت و پوست است. شما میتوانید با استفاده از پنبه تمیز مقداری از روغن را روی لک های مورد نظر بزنید و چند دقیقه آن را ماساژ بدهید. مدام  این کار را تکرار کنید و تا ناپدید شدن لکه ها این کار را ادامه دهید. همچنین میتوانید در کنار روغن کرچک از روغن ویتامین E، روغن نارگیل،روغن زیتون و روغن بادام نیز استفاده کنید.

  • ترب کوهی

ترب کوهی نام گونه‌ای از شب ‌بویان است که شامل خردل، کلم بروکلی و کلم ‌پیچ می‌شود. ترب کوهی خواص فوق‌العاده‌ای دارد. این گیاهان به‌واسطه‌ی خاصیت شفاف‌ کنندگی‌‌شان به زدودن لکه‌های پیری و کک‌و‌مک کمک می‌کنند و پوستی بدون لکه را برای‌تان به ارمغان می‌آورند.محلولی از ترب کوهی را به‌ طور مستقیم بر روی پوست‌ تان بمالید. پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه محل موردنظر را بشویید. این کار را چندین مرتبه در هفته تکرار کنید.

  • آب پیاز

استفاده از آب پیاز، یک راه دیگر برای رفع لکه های قهوه ای صورت است. خاصیت اسیدی آب پیاز در کنار خاصیت روشن‌کنندگی‌اش، می‌تواند در ناپدید کردن لکه های قهوه ای مؤثر باشد. علاوه بر آب پیاز، آب سیر نیز در رفع این لکه ها تأثیرگذار است.

پیاز را برش بدهید و برش‌ها را بر روی لکه‌ها بمالید. این کار را دو یا سه مرتبه در روز تکرار کنید.یک روش دیگر این است که یک قاشق غذاخوری آب پیاز را با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و بر روی لکه‌های پوستی بمالید. بگذارید ترکیب حاصل به‌مدت ۱۵ دقیقه بر روی لکه‌ها باقی بماند. سپس نقاط موردنظر را به‌خوبی با آب بشویید تا بوی تند پیاز از بین برود.

در انتها اگر شیوه های خانگی رفع لک های صورت تاثیر گذار نبودند و یا اگر باعث ایجاد حساسیت و آلرژی در پوست شما شدند میتوانید از روش های درمان مدرن که در ادامه خواهیم گفت استفاده کنید.

انواع لکه های پوست (لکه های تیره)

شاید فکر کنید ”لکه های تیره، تیره هستند. همه مثل هم هستند! فقط بگویید چطور از دست‌شان خلاص شوم!“ با این حال، بسیار مهم است که نوع لکه های پوست (لکه های تیره) خود را بشاسید. این کار نه تنها شما را از جسم خود مطلع می‌سازد بلکه به شما اجازه می‌دهد برای رهایی از آن‌ها درمان مناسبی انتخاب کنید.

  • ملاسما:

ملاسما به نقاط تیره‌ای گفته می‌شود که به شکل لکه‌هایی روی گونه‌ها ظاهر می‌شوند. عدم تعادل هورمونی، درمان هورمونی یا اختلال تیروئید می‌تواند باعث ایجاد این نوع لکه های تیره شود.

  • لنتیگو:‌

لکه های تیره‌ای هستند که به صورت پراکنده و بدون هیچ الگوی خاصی ظاهر می‌شوند. آن‌ها چیزهایی هستند که معمولا لکه‌های کبدی می‌خوانیم و روی پوست افراد مسن ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها نتیجه‌ی مستقیم قرار گرفتن زیاد در معرض اشعه‌های فرابنفش خورشید هستند.

  • لکه‌های جوش:

وقتی یک جوش با هر نوع باکتری عفونی شود، می‌تواند بسیار دردناک شود و بعد از ترکیدن اثر یا جای زخمی از خود به جا بگذارد. این اثر می‌تواند به یک لکه‌ی تیره تبدیل شود.

  • هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب:

هر نوع آسیب یا جراحت وارده بر پوست که در نتیجه‌ ی سایش،‌سوختگی، آکنه، و غیره ایجاد شود منجر به التهاب پوست شده و ممکن است بعدها به تشکیل لکه های تیره در آن نواحی بینجامد.با توجه به نوع لکه های تیره، می‌توانید یک درمان خانگی و طبیعی یا یک درمان زیبایی را انتخاب کنید که بهترین نتیجه را برای شما به همراه داشته باشد.

درمان خانگی لک های صورت

شیوه های درمان لک صورت

  • از بین بردن لک به روش فیزیکی مثل ( لیزر ) یا جراحی پوست
  • از بین بردن لک ها با استفاده از کرم ها یا داروهای موضعی
  • از بین بردن لک ها با استفاده از ماسک های خانگی
  • از بین بردن لک ها با استفاده از روغن های متفاوت

 
درمان لک های صورت


ادامه مطلب

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.