درمان سیاهی دور چشم ؟

۱۹۸ بازديد

درمان سیاهی دور چشم ؟

سیاهی و حاله دور چشم در برخی افراد به دلیل ژنتیک یا بعضی بیماری ها ایجاد میشود اما بیشتر ریشه ژنتیکی داشته و از سال های ابتدای جوانی فرد را درگیر می کند . متاسفانه این مشکل پوستی تاثیر خیلی زیادی روی زیبایی ظاهری و اعتماد به نفس افراد دارد و چهره را ناراحت و خسته نشان می دهد در حالیکه واقعا ممکن است اینگونه نباشد . سیاهی دور چشم باعث میشود آرایش چشم هم با مشکل مواجه شود چرا که وجود این حاله سیاه باعث میشود با زدن ریمل یا خط چشم سایه زیر چشم بیشتر شده و دور چشم سیاه تر به نظر برسد مگر اینکه کاملا با پودر و کرم پوشانده شود . اما معمولا افرادی که این مشکل را دارند از آرایش چشم صرفه نظر می کنند . مشکلی که علاوه بر برهم زدن زیبایی چشمان و چهره ، نگرانی هایی را در رابطه با سلامتی ایجاد می کند. برخی باوردارند که تیرگی و کبودی اطراف چشم ارثی است و هیچ کاری هم برای درمان نمی توان انجام داد اما این باور در طب سنتی و طب مدرن پذیرفته شده نیست چرا که با تغییرات صحیح در تغذیه و سبک زندگی به راحتی می توان مشکل سیاهی زیر چشم را برطرف کرد.

براساس مقالات متعدد و تحقیقاتی که انجام شده ارث و ژنتیک از علل شایع این بیماری محسوب می شوند. شاید خیلی از افراد از خود بپرسند اگر مسئله ژنتیکی است پس چرا در کودکی خبری از این سیاهی نبوده است؟! اما جواب این است؛ ممکن است در بدو تولد و کودکی این تیرگی وجود نداشته باشد اما معمولا بعد از سن بلوغ، جوانی و میانسالی خود را نشان می دهد. با این حال این بیماری در نژاد ما ایرانی ها و مردمان منطقه خاورمیانه (از طرف دریای مدیترانه یا کشور لبنان تا کشورهای پاکستان و هند) شایع‏تر است.

رفع سیاهی دور چشم

چه زمانی برای درمان سیاهی دور چشم به پزشک مراجعه کنم؟

در موارد نادری ممکن است سیاهی و چروک اطراف چشم نشانه‌ی بیماری جدی و خطرناکی باشد. سیاهی و تیرگی دور چشم می‌تواند بر اثر بیماری‌های مختلفی به وجود بیاید، از کم‌کاری تیروئید گرفته است (که باعث خشک شدن و ضخیم شدن پوست می‌شود) تا کرم تریشین (نوعی انگل که با خوردن گوشت نپخته خوک و حیوانات وحشی منتقل می‌شود) و برخی بیماری‌های کبد.

در صورتی که دور هر دو چشم شما سیاه شود، ممکن است نشانه‌ی آسیب خطرناکی به نام شکستگی بن جمجمه باشد. در این نوع شکستگی، یکی از استخوان‌های پایه‌ی جمجمه می‌شکند. شکستگی جمجمه می‌تواند مشکل بسیار خطرناکی باشد و اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید که ممکن است سیاهی دور چشم بر اثر ضربه و شکستگی جمجمه باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. احتمال وجود شکستگی جمجمه زمانی بیشتر است که اخیرا به پشت سر شما ضربه وارد شده باشد.

هرچند سیاهی و تیرگی دور چشم، معمولا جدی نیست و جایی برای نگرانی ندارد، اما در صورتی که تورم و تغییر رنگ پوست، تنها در اطراف یک چشم ایجاد شود و با گذشت چند روز برطرف نشود یا این که به طور کاملا ناگهانی ایجاد شود، باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

درمان های مدرن برای رفع سیاهی دور چشم ؟

·         داروها و کرم های موجود

پس از این که علت سیاهی دور چشم تشخیص داده شد، می توانیم از روش های درمانی بدون نیاز به عمل جراحی برای رفع سیاهی زیر چشم استفاده کنیم.

·         داروهای شیمیایی

داروهای شیمیایی خاصی وجود دارند که می توانند برای درمان سیاهی دور چشم موثر باشند؛ این داروها رنگدانه های سطحی و عمقی تمام انواع پوست ها را مورد هدف قرار دهند. جدیدترین انواع این داروهای درمان سیاهی دور چشم دارای چندین ویژگی همزمان هستند، به طوری که موجب روشن تر شدن پوست و همچنین تقویت آن می شوند و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهند.

·         کرم های روشن کننده

برای مقابله با ملاسما و آسیب ناشی از نور خورشید ممکن است یک سری محصولات روشن کننده با تاثیر بسیار زیاد برای از بین بردن سیاهی دور چشم به شما توصیه شود.

  • تزریق ژل

در موارد کاهش حجم و یا کاهش چربی ماده پرکننده اسید هیالورونیک را برای درمان گودی زیر چشم توصیه می کنیم تا سایه ی ایجاد شده در اثر افتادگی پوست را برطرف کند و بین پوست و ساختار های عمقی که موجب افزایش گودی و سیاهی زیر چشم می شوند را پر کنند. این مواد با هدف قرار دادن پوست کاهش حجم یافته، از کشیدگی عمودی پلک پایینی جلوگیری می کند.

·         میکرونیدلینگ

چنانچه مشکل شما ناشی از شل شدن پوست باشد، یک دوره ی درمانی درمارولر می تواند به تحریک رشد کلاژن و الاستین کمک کند و در نتیجه موجب تقویت و سفت شدن پوست و رفع علت سیاهی دور چشم شود.

درمان سیاهی زیر چشم توسط لیزر

·         لیزر CO2

این یک روش درمانی موثر دیگر برای پوست های شل و رفع تیرگی زیر چشم است که می تواند موجب تقویت و سفت شدن پوست پلک های بالایی و پایینی شود. انرژی لیزر توسط آب موجود در لایه های عمقی پوست جذب می شود و باعث می شود کلاژن این ناحیه تغییر حالت دهد و در نتیجه موجب بهبود کشش بافت پوست شود. به علاوه در اثر این روش، لایه های خارجی پوست برداشته می شوند که این امر به کاهش لکه های قهوه ای رنگ و خطوط ریز سطحی پوست کمک می کند.  از این نوع لیزر برای درمان بعضی از موارد پف زیر چشم استفاده می شود، موارد دیگر با جراحی ازجمله بلفاروپلاستی برطرف می گردند.

·         لیزر کیو سوئیچ

در این روش یک پرتو از نور شدید به ملانین هایی که موجب تولید رنگدانه ها می شوند، تابیده می شود. سپس این نور جذب می شود و به گرما تبدیل می شود، که می تواند موجب پراکندگی گروهی از سلول های ملانین شود و یا باعث تخریب سلول های حامل رنگدانه ها و  درمان علت سیاهی زیر چشم شود . در مورد ازدیاد رنگدانه های پوست، استفاده از کرم ها یا داروها نسبت به درمان لیزری، ارجحیت دارد به دلیل این که نسبت خطرات موجود در روش لیزر به مزایای آن بیشتر است و همچنین در روش لیزر به چندین جلسه ی درمان نیاز است.

·         لایه‌برداری پوست برای رفع سیاهی و تیرگی دور چشم

برای لایه‌برداری پوست دور چشم از روش‌های لیزر درمانی و پیلینگ شیمیایی استفاده می‌شود. اثرات این روش‌ها عبارتند از: افزایش تولید کلاژن در پوست، کاهش مشکلات رنگدانه‌ای در پوست و بهبود کیفیت کلی بافت پوست. البته لایه‌برداری با لیزر یا پیلینگ، زمانی بیشترین تاثیر را دارند که در ترکیب با سایر روش‌های درمان سیاهی و تیرگی دور چشم به کار روند.

·         هایفوتراپی

هایفوتراپی یا HIFU تکنیکی است که در آن به کمک امواج اولتراسوند، پوست شما برای تولید کلاژن بیشتر تحریک می‌شود. دستگاه Ultra اولین دستگاهی بود که برای انجام این تکنیک، که موجب بهبودی پوست به روش غیر تهاجمی می‌شود، به بازار عرضه شد.

در این روش، دستگاه اولترا از تکنولوژی اولتراسوند (که در سونوگرافی به کار می‌رود) استفاده می‌کند و مطالعلت بالینی، ایمن و موثر بودن این روش را ثابت کرده‌اند. اشعه‌ی اولتراسوند از لایه‌ی خارجی پوست عبور می‌کند و به عمق مشخصی از پوست می‌رسد و موجب ایجاد گرمای معینی می‌شود. این اشعه هیچ آسیبی به بافت پوست نمی‌زند و تنها موجب تحریک پوست به تولید کلاژن بیشتر می‌شود. تولید کلاژن، موجب افزایش قابلیت ارتجاعی پوست شده و از این طریق می‌تواند باعث درمان گودی زیر چشم یا  پف زیر چشم شود. در این روش، به طور همزمان از تصاویر اولتراسوند (که لایه‌های زیرین پوست را نمایش می‌دهد) نیز استفاده می‌شود تا پزشک شما بتواند تعیین کند کدام نواحی از پوست بیشتر از همه نیاز به درمان دارند، تا از این طریق بتوان به بهترین نتایج ممکن رسید.ممکن است شما بلافاصله بعد از درمان پف زیر چشم  نیز اثرات مثبتی را در پوست خود مشاهده کنید، اما نتایج درمانی این روش به تدریج و طی ۲ تا ۳ ماه بعد از درمان نمایان می‌شوند. در این بازه‌ی زمانی، کلاژن تولیدشده، روی پوست شما اثر می‌کند و موجب جمع شدن و سفت شدن پوست می‌شود و در نتیجه باعث از بین بردن پف زیر چشم یا گودی و تیرگی می شود.

 

درمان سیاهی دور چشم

ادامه مطلب

مراحل روشن کردن پوست زیر بغل

  • با استفاده از اپیلاسیون موهای زیر بغل را از بین ببرید و از شیو کردن آنها خودداری کنید. اپیلاسیون مو را از ریشه بلند می کند در حالی که شیو کردن تنها سطح پوست را پاک می کند و از خود تیرگی بجای می گذارد.
  • با لایه برداری زیر بغل سلول های مرده پوست را از بین ببرید. لایه برداری باعث از بین بردن سلول های مرده پوست و سایر مواد زائد گیر افتاده در پوست که خود عامل تیرگی زیر بغل است، می شود. برای تاثیر بیشتر بهتر است لایه برداری را با مواد طبیعی انجام دهید.
  • از کرم های روشن کننده پوست که حاوی پپتیدها و عصاره های مختلف طبیعی است استفاده کنید و به از بین بردن تیرگی زیر بغل کمک نمایید.
  • برای جلوگیری از خشکی، زبری و تیرگی پوست زیر بغل از مرطوب کننده استفاده کنید. رطوبت باعث می شود که پوست نرم و لطیف بماند. یک مرطوب کننده خوب حاوی ویتامین E، پوست را مرطوب نگه می دارد و به شما کمک می کند تا به سرعت از شر تیرگی زیر بغل راحت شوید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.