علائم آلوپسی آره آتا و درمان آن

۱۹۱ بازديد

در مورد ریزش موی سکه ای یا آلوپسی   ؟

 

  • آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه‌ای نوعی اختلال ریزش مو است که سیستم ایمنی بدن در آن نقش دارد. زنان و مردان در هر سنی و از هر نژاد و قومیتی ممکن است دچار ریزش موی سکه‌ای شوند، به علاوه آلوپسی می‌تواند هر ناحیه‌ی موداری از بدن را درگیر کند.

 

  • اصطلاح آلوپسی آره آتا زمانی به کار می‌رود که ریزش مو به صورت منطقه‌های دایره‌ای یا بیضی شکل رخ دهد. ناهنجاری‌ها و مشکلات ناخن نیز معمولاً در بیماران مبتلا به آلوپسی دیده می‌شود. این نوع مشکلات ممکن است فرورفتگی‌های کوچک نقطه‌ای روی ناخن، باریک شدن صفحه آن و در موارد نادر افتادن صفحه ناخن باشد.

 

 

 

آلوپسی چیست ؟

آلوپسی یک واژه پزشکی است که به ریزش قسمتی یا تمامی موهای در نقطه ‌ای از بدن اطلاق می‌شود و شایعترین نوع آن ریزش موهای سر است.

روی سر بیماران مبتلا به آلوپسی معمولاً لکه‌های کچلی گرد و همواری وجود دارد که ظرف چند هفته ایجاد می‌شود و مو پس از چند ماه مجدداً در این منطقه‌ها می‌روید. بااین حال آلوپسی گاهی تا چند سال دوام دارد و رویش مجدد مو گاهی هرگز رخ نمی‌دهد. منطقه‌های طاسی بزرگ می‌شود، به یکدیگر می‌پیوندد و الگوهای غیرطبیعی ریزش مو شکل می‌گیرد. موهای کوتاه به بلندی چند میلی ‌متر از پوست سر غالباً در لبه‌های منطقه‌ های رو به گسترش طاسی دیده می‌شود که در اصطلاح “علامت تعجب” نامیده می‌شود.

 آلوپسی چیست

تشخیص آلوپسی

 

آلوپسی با توجه به ظاهر ریزش مو تشخیص داده می‌شود. متخصص الگوی اصلی ریزش مو را تعیین می‌کند.

درمان آلوپسی

درمان تمام موارد ریزش موی سکه ‌ای ضروری نیست، موی بسیاری از بیماران مبتلا به طاسی منطقه‌ ای محدود خود به خود مجدداً می‌روید.

 روش‌های متفاوتی برای درمان آلوپسی وجود دارد، البته آلوپسی قابل معالجه نیست.

کورتیکواستروئید :

کورتیکواستروئیدها، با نام آشنای استروئید، داروهای ضدالتهابی هستند که برای درمان آلوپسی آره آتا به کار برده می‌شوند. این دارو به صورت آمپول، به صورت موضعی (کرم یا لوسیون) یا به شکل خوراکی استفاده می‌شود.

ماینوکسیدیل موضعی :

ماینوکسیدیل موضعی، برای مثال روگین، که بدون نسخه قابل تهیه است، رشد مو را با طولانی کردن مرحله رشد فولیکول‌های مو افزایش می‌دهد و فولیکول‌های بیشتری را به تولید مو تحریک می‌کند.

پی آر پی  (PRP)

برای درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت یا پی آر پی مقدار اندکی خون از بیمار گرفته می‌ شود و پلاسمای تغلیظ شده سرشار از پلاکت در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. اکثر ما با خاصیت انعقاد کنندگی پلاکت آشنایی داریم، اما عملکرد پلاکت‌ها بسیار فراتر از تشکیل لخته است. پلاکت پس از فعال شدن سیتوکین ترشح و عامل‌های رشد ترشح می‌کند و مانند بخشی ضروری از فرایند التیام بخشی زخم عمل می‌ کند.

مزوتراپی :

در مزوتراپی مقدار اندکی از مواد موجود در لایه درم پوست مستقیماً در پوست سر تزریق می‌شود، تا رویش مو در ناحیه طاسی و اطراف آن افزایش یابد.

ادامه مطلب

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.